Hyvinvointialueiden palveluverkkoon liittyvä valmistelutilanne julkaistiin 15.3. Tämä ei ollut vielä varsinainen viranhaltijoiden esitys, mutta vahva avaus palveluverkkokeskustelulle. Iso etappi tälle keskustelulle tulee olemaan kesäkuussa, jolloin valtuusto päättää sotekeskusten ja -asemien paikoista.
Kuntalaisena tarkastelen erityisesti palvelujen saatavuutta – missä sotekeskukset, -asemat ja -pisteet sijaitsevat ja mitä palveluita niistä on mahdollista saada. Tässä viranhaltijoiden avauksessa sekä Alastaron että Oripään terveysasemat suljettaisiin eikä tilalle jäisi edes sotepistettä.
Luonnollisesti palvelupisteiden jäämiseen ja kehittämiseen vaikuttavat kiinteistöjen kunto ja erityisesti henkilöstön saatavuus. Henkilöstövajausta on edelleen Varhan alueella varsinkin sosiaalityöntekijöistä, lääkäreistä ja kolmivuorotyötä tekevistä hoitajista.
Digi- ja etäpalvelut ovat tulevaisuutta. Moni käyttää jo nyt esimerkiksi pankkipalveluita diginä päivittäin. Mutta vielä on pitkä matka siihen, että sosiaali- ja terveydenhuollossa on niin helppokäyttöinen sovellus, että sen käyttäminen onnistuu näppärästi. Sitä kun tarvitsemme harvemmin kuin pankin sovellusta.
Varsinkin liikkuvista palveluista saataneen tulevaisuudessa apua. Mutta nämä eivät ole vielä käytettävissämme. Niiden pitää toimia ennen kuin lähipalvelu poistuu tai vähenee. Ja erityisesti niiden rooli pitäisikin olla täydentävää.
Palvelun saavutettavuus on haaste täällä hyvinvointialueen pohjoisosassa, maakuntien rajalla. Monesta naapurikunnasta on jo ajettu alas toimivia palveluita. Julkista liikennettä ei ole, kaikilla ei ole omaan autoa ja taksimatkat ovat kalliita. Erityisen tärkeää on saada ennen päätöksentekoa tietoa vaikuttavuudesta. Mikä oikeasti kokonaistaloudellisesti kannattaa ja miten lunastetaan hyvinvointialueen tavoite antaa kaikille hoitoa tasa-puolisesti? Kokonaiskuva on tärkeä saada. On erittäin harmillista, mikäli nyt tämänhetkisen suunnitelman mukaan palvelujen eri osat (sote-pisteet, suun terveydenhuollon yksiköt, vuodeosastot jne.) päätetään eri aikaan ja eri elimissä.
Kunnilla on nyt mahdollisuus antaa lausuntonsa palveluverkkoasiassa. Uskon, että kunnat ilmaisevat tahtonsa ja samalla toivon, että esittävät myös ratkaisuehdotuksia tähän vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen.
Miten saada asiakas keskiöön? Etenevätpä uudistukset miten nopeasti tahansa, kaikki me ihmiset tarvitsemme kuitenkin aina myös toisen ihmisen antamaa hoitoa, hoivaa ja läsnäoloa.
Teija Ek-Marjamäki
aluevaltuutettu (kesk.)