LOIMAA Hirvikoskelainen Mikael Karén, 23, on häärännyt moottoreiden ja kulkupelien kimpussa jo vuosikausia. Viimeksi kuluneen vuoden aikana hänen aikansa ei ole riittänyt muuhun kuin töissä käymiseen ja kilpa-auton laittamiseen. Karén on rakentanut lähes kokonaan uudelleen vuosimallin 2008 BMW:n, jolla hän on tänä kesänä aloittanut drifting-kilpailut SM-tasolla.
– Tälle autolle olen antanut 95-prosenttisesti kaiken aikani ja rahani. Pohdin, että rakennanko omakotitalon vai kilpa-auton, ja valitsin kilpa-auton, Karén hymyilee.
Hänen mukaansa harrastusta ei oikein voi järjellä selittää sellaisille ihmisille, jotka eivät harrasta autoja.
– Siinä on mukana paljon tunnetta, mutta lisäksi ympärillä pyörii todella mukavaa jengiä.
Kilpa-autonsa rakentamiseen Karén on todellakin panostanut. Hän on viettänyt aikaa yön pikkutunteihin asti korjatessaan autoaan.
– Jos tällaisen kilpa-auton ostaisi uutena, niin hinta olisi 200 000 euron luokkaa.
Auton rakentaminen on opettanut monenlaisia taitoja. Esimerkiksi sähköt Karén asensi autoon netistä löytämiensä opetusvideoiden vinkkien avulla.
– Driftingiä harrastaessa pitää olla samaan aikaan yrittäjä, sähköinsinööri, ajaja, mekaanikko ja myyntimies. Olen käytännössä laittanut auton ihan itse kokonaan uudelleen moottoria, ikkunoita, turvakaaria ja iskareita myöten.
Vaikka Karén toteuttaa omaa unelmaansa, niin toisinaan on myös ollut hetkiä, kun on väsyttänyt.
– Onhan tämä henkisesti raskastakin joskus. Välillä kun on täällä viikonloppuisin yömyöhään yksin laittamassa autoa muiden bilettäessä, niin sitä on tullut mietittyä, että onko tässä mitään järkeä. Tämä on ollut oma ideani, joten luonnollisestikaan kaverit eivät aina ehdi mukaan.
Karén asensi autoonsa alun perin 2,5-litraisen bensamoottorin, joka on muutettu kolmilitraiseksi moottoriksi ja jota on turbotettu 700 hevosvoimaan asti.
– Täysin ratavehkeitä nämä ovat, eli maantiellä näillä ei voi todellakaan ajaa.
Japanissa alkunsa saanut drifting on vauhdikas laji, jonka parissa on alettu kilpailla Suomessa vuodesta 2006.
– Tarkoitus ei ole ajaa pelkästään näyttävästi sivuluisussa, vaan kalkkiviivoilla on piirretty radalle laatikoita, joiden sisä-tai ulkolinjaa myöten pitää ajaa tarkasti. En ole koskaan ennen ajanut kilpaa. Innostuin driftingistä pari vuotta sitten, kun kävimme porukalla katsomassa SM-driftingiä. Ajattelin, että se on todella hienonnäköistä ja voisin itsekin ajaa sellaista.
Kilpailussa Karénia kiehtovat kova meteli, suuri yleisömäärä ja vauhdin huuma. Hänen mukaansa kyseessä on hyvä showlaji, sillä autoista pääsee todella paljon ääntä.
– Se on vain todella hienoa, kun saa kuunnella sitä meteliä. Nyt on tullut äänirajoitukseksi 110 desibeliä 4 000 kierroksella. Mutta kun kaasu pohjassa paukut päällä mennään, niin kyllä se korviin ottaa, jos lähellä sattuu olemaan.
Mukana kilpailuissa käy tiimi, joka koostuu läheisimmistä kavereista.
– Minulla on myös yhdistys tämän ympärillä, jotta saan helpommin yhteistyökumppaneita tai varaosia halutessa. Kiva, että olen saanut jo tukijoita.