”Myyntityö on asiakkaan kannustamista” – Tiia Virtanen on Loimaan Lehden uusi myyntineuvottelija

0
Loimaan Lehden uusi myyntineuvottelija, oripääläinen Tiia Virtanen, 36, elää kiireistä arkea, ja jos vapaa-aikaa jää, sille on selvät sävelet. – Se yritetään perheenä kuluttaa mahdollisimman paljon mökillä Köyliönjärven rannalla.

Loimaa

– Melkein tuntuu kotiinpaluulta, Loimaan Lehden uusi myyntineuvottelija Tiia Virtanen nauraa tuoreesta pestistään.

Hän on nimittäin paitsi lukenut Loimaan Lehteä ikänsä niin ollut myös muutaman kuukauden lehdessä työharjoittelussa, kun hän aikoinaan opiskeli Novidassa Loimaalla media-assistentiksi.

Rupeamien väliin ehti kertyä paitsi perheen perustaminen ja kuusi lasta, niin myös kokemusta myyntitöistä. Sitä on tullut muun muassa päivittäistavarakaupasta ja kotiesittelymyyntiin perustuvasta kansainvälisestä yrityksestä, jossa hän työskenteli useita vuosia myynnin lisäksi maahantuonnissa ja tiiminvetäjänä.

Myös perheen Oripäässä sijaitsevalla viljatilalla on töitä riittänyt kirjanpidosta lähtien ja tämän kesän ajan hän työskentelee viikonloppuisin kahvilassa Valasrannan tanssipaikalla.

– Heti kun näin ilmoituksen lehdessä, lähetin miehelle kuvaviestin ja sanoin, että tänne haen.

– Lehti on perinteinen ja paikallinen, hän perustelee myös ja sanoo, että jos haluaa seudulla ja sen ympäristössä näkyvyyttä, niin paras ja kattavin tapa näkyä on oma paikallinen lehti.

Tämän arvion hän pohjaa sekä tutkimukseen että omaan kokemukseensa. Perheyrityksen pyörityksessä kasvaneena ja itsekin yrittäjänä toimineena hän tietää, että ihmisten mielissä pysyminen vaatii toistuvaa muistuttamista.

Aktiivisena sosiaalisen median käyttäjänä hän sanoo, että se vasta työtä ja toistoa vaatii – päivityksiä pitää tehdä jopa monia päivässä, jotta algoritmi nostaisi niitä näkyviin muille käyttäjille.

– Eivätkä ne välttämättä sittenkään näy.

– Kun Kansallisen mediatutkimuksen mukaan Loimaan Lehti tavoittaa viikoittain yli 23 000 ihmistä kanavissaan, siis paperilehdessä, nettisivuillaan ja lehden omassa sovelluksessa, niin lehti tekee muistuttamisen tavallaan mainostajan puolesta ja yrittäjä voi keskittyä ihan omiin hommiinsa ja omaan osaamiseensa.

Mediamyynnissä toteutuvat hänen mukaansa juuri ne asiat, joita hän työltään toivoo: myyntiä, markkinointia ja ihmisten kanssa työskentelemistä.

– Olen aika sosiaalinen tapaus ja auttaminen ja tietyllä tavalla asioihin puuttuminen on ehkä verissä. Asiakaspalvelu ja myynti ovat ratkaisujen hakemista – miten vastataan asiakkaan tarpeisiin ja ratkaistaan ongelmia.

Senkin hän on oppinut, että myynti on asiakkaan kannustamista.

– Aina ei ole paras päivä, mutta tehtäväni on miettiä, miten siitä tehdään parempi.

– Nyt oli hyvä aika miettiä muita töitä, kun nuorin lapsi menee kouluun, vanhin pääsi peruskoulusta ja syksyllä valmistuin asiakaspalvelun ja markkinoinnin merkonomiksi.

Parin viikon perusteella hän luonnehtii myös työyhteisön ja asiakkaiden saaneen syntyperäisen virttaalaisen tuntemaan olonsa kotoisaksi – tervetuloakin on jo muutama asiakas ehtinyt toivottaa.

Erityisen iloinen työpaikasta oli perheen vanhin lapsi, joka aloittaa syksyllä ammattiopinnot Loimaalla. Hän kun kuulemma toivoo pääsevänsä bussin sijaan äidin kyydissä kätevästi kouluun ja kotiin.