Sakset käyvät Loimaan kaupungin Elinkeinot ja kaupunki -aamukahveilla, kun Loimaan Kauppa ja Palvelut -yhdistyksen koordinaattori Merikerttu Mutala-Akparibo leikkaa yrittäjille nauhasta tarroja liimattavaviksi näkyville yrityksissä. Ne julistavat takuuta hyvästä palvelusta.
– Kaikki lähti jostain yön ahaa-elämyksestä, kun mietin, että mikä on se meidän kilpailuvaltti, jolla me tultaisiin esiin, Kauppalana tunnetun yhdistyksen puheenjohtaja Leena-Maija Pärssinen kertoo Palvelutakuu-brändin taustaa.
Ajatus alkoi itää siitä, kun yhdistyksessä keksittiin, että jo vuosiahan kaikki loimaalaisyritykset ovat korostaneet tekemisessään palvelua – siis sitä sellaista palvelua, jossa asiakasta autetaan asiantuntevasti asiassa kuin asiassa, eikä sitä sellaista ”palvelua”, jossa liikkeen asiakas ei aina näe edes myyjää.
Nyt palvelusta tehdään loimaalaisten yritysten brändiä, jolla erottautua ja näkyä sekä paikallisille asiakkaille että tuoda yrityksiä esiin kaupungin rajoja kauempanakin.
Kun Palvelutakuu-logo on yrityksessä näkyvillä, se kertoo, että jäsenyritys on sitoutunut antamaan tuotteelleen tai palvelulleen luotettavan, laadukkaan, asiakaslähtöisen ja positiivisen palvelutilanteen.
– Tarjoamme Loimaalla parhainta palvelua, Merikerttu Mutala-Akparibo summaa ja muistuttaa, että Loimaalla on paljon palveluammatteja.
Takuu on kauppalalaisten mielestä myös yhteisöllisyyttä rakentava hanke – pienen paikkakunnan etu on, että yritykset voivat markkinoida toinen toistaan ja paikkakunnalta löytyvää ammattitaitoa ja osaamista.
– Pääasia on, että asiakas saadaan jäämään tänne ja onnistutaan vakuuttamaan, että Loimaalta kyllä löytyy. Ja jos juuri omasta yrityksestä ei löydy tai oma varauskirja on täynnä, niin vinkattaisiin sitten asiakkaalle, että menee viereiseen liikkeeseen, Leena-Maija Pärssinen sanoo.
Palvelutakuun hän näkee Teknologiaklusterin Made in Loimaa -kampanjan sukulaiseksi. Molemmissa tuodaan esiin täkäläistä osaamista.
Kaiken muun ohella palvelutakuu on kehitysprojekti. Merikerttu Mutala-Akparibo toivoo, että yrittäjät eivät koe, että heiltä nyt ”vaaditaan” kauheasti jotakin.
– Palvelu on Loimaalla jo hyvää ja tekemistä mietitään yrityksissä jo asiakaslähtöisesti, hän toteaa, mutta sanoo, että itsekin sivutoimisena yrittäjänä hän tietää, että välillä voi tarkistella tapaansa toimia.
– Meihin voi aina ottaa yhteyttä myös silloin, jos olisi halu kehittyä, mutta ei esimerkiksi tiedä miten. Voimme sitten yhdessä pohtia asioita.
Takuu ei tarkoita sitä, että asiakas voi vaatia ihan mitä vaan, mutta vinkkejä yrityksen palvelun mahdollisista kehittämisen paikoista voi ja kannattaa tarjota.
Mielellään toki kannustavaan tapaan.
Kun takuu nyt lanseerataan, kukaan ei tiedä millaiseksi se lopulta kehittyy. Kauppalalaiset toivovat, että yritykset ottaisivat palvelutakuun osaksi omia tarinoitaan ja kunkin yrityksen oma näkyvyys toisi samalla näkyvyyttä myös muille. Lisäksi sensijaan, että kukin puuhaisi vaikkapa omia tempauksia pistemäisesti, yrityksiä hyödyttäviä tapahtumia voitaisiin rakentaa yhdessä.
– Yhteistä näkyvyyttä, yhteistä tekemistä ja yhtenä rintamana, Merikerttu Mutala-Akparibo summaa.