ORIPÄÄN kunnan liikenneturvallisuustyöryhmä on jättänyt Liikenteen asiakaspalveluun kaksi palautetta, jotka liittyvät kantatie 41:n risteysturvallisuuteen.
Kyse on kahdesta risteyksestä: kantatien ja Yläneentien eli niin sanotusta Shellin risteyksestä sekä kantatien ja Yhdystien risteyksestä. Etelämpänä sijaitseva Yhdystie johtaa kantatieltä muun muassa Oripään koululle, päiväkoteihin, liikuntahallille ja asuinalueelle.
Työryhmä viittaa molempia risteyksiä koskevissa palautteissaan muun muassa siihen, että kantatien liikenne on lisääntynyt.
Shellin risteyksen kohdalla työryhmä muistuttaa siinä sattuneista onnettomuuksista.
– Olemme keskustelleet nopeusrajoituksen laskemisesta, liikennevaloista, oman ”Raision alikulkutunnelin” rakentamisesta, kameravalvonnasta, mutta muutosta ei ole tapahtunut, palautteessa kirjoitetaan.
Yhdystien risteyksen kohdalla työryhmä huomauttaa muun muassa seuraavista seikoista: nopeudet ovat liian suuria, risteys tulee nopeasti, katuvalaistus on heikkoa ja risteys on varsin jyrkkä erityisesti Turun suunnasta tullessa. Työryhmä pohtii, olisiko ratkaisuna uuden kääntymiskaistan rakentaminen risteykseen.
Molempien risteysten kohdalla työryhmä toivoo asian pikaista käsittelyä.
Liikenteen asiakaspalvelu on valtakunnallinen Väyläviraston, Ely-keskusten ja Fintraffic oy:n yhteinen maantie-, rata- ja vesiväyläasioiden neuvontapalvelu.
Varsinais-Suomen Ely-keskuksen liikennejärjestelmäasiantuntija Silja Reinikainen osallistui Oripään kunnan liikenneturvallisuustyöryhmän kokoukseen viime viikolla.
Hän kertoo, että työryhmän jättämät palautteet on kirjattu aloitteina aloitejärjestelmään. Aloitteet ovat tulleet Varsinais-Suomen Ely-keskukseen käsiteltäviksi.
– Käsittelemme aloitteita saapumisjärjestyksessä. Kunta saa vastauksen aloitteeseen, kun se on käsitelty.
Kysymykseen siitä, onko Oripään liikenneturvallisuusryhmän jättämille aloitteille toteutumisedellytyksiä, Reinikainen vastaa Elyn selvittävän asiaa kokonaisuutena, johon sisältyvät muun muassa suunnittelu- ja rahoitustilanteet.
– Vastaamme Oripäähän sitten, kun asia on selvitetty.
Reinikainen arvioi, että Oripää saanee vastauksen aloitteisiinsa tämän viikon aikana.
Oripään kuntaan on laadittu liikenneturvallisuussuunnitelma viime vuonna. Kunnanjohtaja Timo Tolppasen mukaan loppuraportissa on kiinnitetty huomiota risteysten turvallisuuteen. Kyseisen raportin kyselyyn vastanneissa Oripäässä huolta herättävät erityisesti turvattomat liittymät (35 %) ja korkeat ajonopeudet (20 %).
Tolppanen sanoo, että palautetta risteysturvallisuudesta on saatu niin oman kuin muiden kuntien asukkailta.
Hän sanoo kunnan pyrkivän nyt tehdyillä aloitteilla muun muassa siihen, etteivät liikenneturvallisuusasiat jäisi pelkästään suunnitelmien ja puheiden asteelle. Jossain vaiheessa pitäisi päästä toteutukseen.
Oripään liikenneturvallisuustyöryhmän kokouksessa oli paikalla myös Varsinais-Suomen alueen liikenneturvallisuuskoordinaattori, Ramboll Finland oy:n Juha Heltimo.
Hänen välittämänsä tilastoaineiston perusteella Shellin risteyksestä Turun suuntaan katsottuna kantatiellä liikkui runsaat 3 600 ajoneuvoa vuorokaudessa vuonna 2022. Huittisten suuntaan määrä oli hieman pienempi, noin 3 300 ajoneuvoa päivässä.
– Kantatien 41 liikennemäärä on lisääntynyt 11 prosenttia kymmenen vuoden aikana vuosina 2012–2022. Raskaan liikenteen määrä on lisääntynyt vain 2,5 prosenttia kyseisellä ajanjaksolla, Reinikainen lisää.
Rambollin aineiston perusteella Shellin risteyksen tuntumassa sattui kolme poliisin ja pelastuslaitoksen tietoon tullutta onnettomuutta vuosina 2019–2023. Niistä yksi johti henkilövahinkoihin. Yhdystien risteyksessä onnettomuuksia ei kirjattu kyseisinä vuosina.
Hirvieläinonnettomuuksia kantatiellä sattui Oripään alueella useita vuosina 2019–2023.
Tolppanen suhteuttaa, että kunnan alueella tapahtuu noin 70 valkohäntäpeurakolaria vuosittain ja kyse on ainoastaan tilastoiduista onnettomuuksista.
– Kolarit keskittyvät kantatien alueelle, hän sanoo ja huomauttaa, että niitä sattuu myös kantatien risteysten läheisyydessä.