Valtiolta heitettiin palloa takaisin Oripäähän risteysasiassa

0
Oripään kunnan liikenneturvallisuustyöryhmä jätti hiljattain Liikenteen asiakaspalveluun kaksi kantatien 41 risteysturvallisuuteen liittyvää aloitetta. Niistä toinen koski kantatien ja Yläneentien risteystä.

ORIPÄÄ Kantatien 41 ja Yläneentien risteyksen eli niin sanotun Shellin risteyksen parantaminen ei ole Ely-keskuksen prioriteettilistan eli tärkeysjärjestyksen kärjessä.

Kannanotto ilmenee Varsinais-Suomen Ely-keskuksen vastauksesta, jonka se on antanut Oripään kunnan liikenneturvallisuustyöryhmän aloitteeseen. Kunnan aloite koski kyseisen risteyksen liikenneturvallisuuden parantamista ( LL 8.10.).

– Vuonna 2021 Ely-keskus laati selvityksen Varsinais-Suomen ja Satakunnan tasoliittymien turvallisuus- ja sujuvuuspuutteista. Kantatien 41 ja Yläneentien liittymä ei ole selvityksessä sadan kiireellisimmän liittymänparantamiskohteen joukossa, Ely kirjoittaa vastauksessaan kunnalle.

Elyn arvion mukaan Shellin risteyksen liittymä on liikennemäärältään keskivilkas. Kantatien keskimääräinen vuorokausiliikenne on noin 3 500 ajoneuvoa ja Yläneentien noin tuhat ajoneuvoa.

– Vastaavia tai vilkkaampia päätien nelihaaraliittymiä on Ely-keskuksen alueella satoja, Ely lausuu.

Kyseisessä risteyksessä tapahtui yksi henkilövahinkoon johtanut onnettomuus vuosina 2019–2023.

Ely-keskuksesta ehdotetaan, että jos kunta haluaa omalla kustannuksellaan suunnitella ja toteuttaa liittymän parantamistoimia, asiasta voi neuvotella Elyn kanssa.

Elystä arvioidaan, että liittymän parantamisen voisi toteuttaa kanavoimalla kantatie ja porrastamalla Yläneentien liittymän ja muuttamalla sen kahdeksi kolmihaaraiseksi liittymäksi. Parannustoimenpiteen kustannukset ovat arviolta noin miljoona euroa. Ennen mahdollista toteutusta pitäisi laatia tie- ja rakennussuunnitelmat.

Ely-keskuksesta muistutetaan muun muassa, että liittymien parantaminen on kallista, eikä Ely-keskuksilla ole viime vuosina ollut juuri lainkaan rahoitusta uusien investointien toteuttamiseen. Elyn vastauksen perusteella parannustoimenpiteitä kohdennetaan ensisijaisesti kohteisiin, joissa on tapahtunut paljon henkilövahinko-onnettomuuksia.

Oripään kunnanjohtaja Timo Tolppanen ei ole yllättynyt Elyn vastauksesta.

– Olisihan tähän asiaan jo tullut muutos, jos se katsottaisiin Elyn päässä tärkeäksi.

Tolppanen pitää Elyn esittämää miljoonan euron kustannusarviota Shellin risteyksen parantamistoimenpiteistä isona summana. Hän kysyy, mihin laskelmat perustuvat ja pyytää esittämään tarkemmat laskelmat, jotta asiaa voidaan pohtia yhdessä.

– Pääsääntöisesti voinemme kuitenkin todeta, ettei kunta voi alkaa rahoittamaan valtionteitä. Sen rahoitus tulee muualta.

Hänen mielestään Elyn pitäisi tehdä uudet liikennemäärämittaukset kantatiellä.

– Nyt julkitulleissa liikennemäärissä ei ole huomioitu korona-ajan vaikutusta liikennemääriin kantatiellä. Suomi luopui koronarajoituksista 1. maaliskuuta 2022, ja väitän, että tällä on vaikutusta liikennemääriin.

Tolppanen sanoo ymmärtäneensä kunnan liikenneturvallisuusryhmän tarkoituksen niin, että sen kautta pyritään vaikuttamaan siihen, että kunnassa olisi turvallinen liikenne.

– Yksikin kolari tai liikennekuolema on turha. Se, että kolareita tai kuolemia pitää olla paljon, on äärimmäisen huono kriteeri. Missä on ennaltaehkäisyn näkökulma?

Elyn vastauksen perusteella nykyistenkin tierakenteiden ylläpidosta on jouduttu tinkimään. Monissa viime vuosina toteutetuissa investoinneissa on ollut mukana korvamerkittyä erillisrahoitusta tai kunnan rahoitusta.

Elyn mukaan liikenneympäristön turvallisuusongelmia ratkaistaan ensisijaisesti pienillä kustannustehokkailla toimenpiteillä, joita toteutetaan vuosittain määritellyn rahoituksen puitteissa.

Elystä muistutetaan tieliikennelain korostavan jokaisen tienkäyttäjän vastuuta, kuten liikennesääntöjen noudattamista ja muiden liikkujien huomioimista.

Oripään kunnan liikenneturvallisuustyöryhmä teki myös toisen aloitteen, joka koski kantatien ja Yhdystien risteysturvallisuuden parantamista. Ely-keskuksen nyt antama vastaus pätee myös kyseiseen risteykseen, eli se ei tule erikseen antamaan vastausta Yhdystien liittymään.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän