Loimaan seutu
Miten markettien pysäköintipaikoilla oikein kuuluu ajaa ja väistää ja ketä? Tämä kysymys nousi kärkeen Loimaan Lehden kyselyssä, jossa lukijat saivat listata, mikä ärsyttää Loimaan liikenteessä.
Toiseksi eniten ärsytti se, ettei liikenteessä käytetä vilkkua. Kolmossijan jakoivat ylinopeudet ja turha ja äänekäs ajelu.
Ärsyttävintä piirrettä Loimaan seudun liikenteessä pohti 27 vastaajaa, mutta kommentteja tuli moninkertainen määrä.
SUOJATIET
Osa autoilijoista ei ole näkevinäänkään suojatielle tulijaa, kirjoitti eräs.
– Parhaat menee vielä toista kaistaa, vaikka olet jo toisella kaistalla tulossa.
Vastaajat toivoivat, että autoilijat huomioisivat jalankulkijat ja pyöräilijät paremmin.
– Se suojatietä ylittävä jalankulkija tai ajoradan reunassa polkeva lapsi voi olla omasi, joten käyttäydy sen mukaan. Kenelläkään ei ole niin kiire, että tarvitsisi vaarantaa toisen henki.
Tosin eräs vastaaja puolestaan totesi, että jalankulkijat eivät välitä autoista ja polkupyöräilijoiden piittaamaattomuuttakin oli havaittu.
– Jokapäiväinen ärsytyksen aihe on polkupyöräilijöiden ajaminen suojatielle auton eteen. Suojatie on tarkoitettu jalankulkijoille, pyörän päältä pitää nousta, kun käyttää suojatietä, yhdessä vastauksessa muistutettiin ja huomautettiin, että suojatien ylittäminen polkupyörällä ajaen on liikenteen vaarantamista, jos sattuu onnettomuus.
MITKÄ SÄÄNNÖT?
Loimaalaisessa liikenteessä ei vastaajien mukaan tunneta liikennesääntöjä muutenkaan.
– Tasa-arvoisessa risteyksessä yksi kahdestakymmenestä väistää oikealta tulevaa pyöräilijää.
Ei välttämättä ärsyttävää, mutta hämmentävää on stop-merkin kohdalla pysähtymättä jättäminen, pohti puolestaan toinen vastaaja.
– Siitä vaan sukkana mennään.
Hirvikoskella lähes jokaisessa risteyksessä on oikealta tulevalla etuajo-oikeus, yksi vastaajista kirjoitti.
– Tätä eivät jotkut pidempiä ja leveämpiä katuja ajelevat näytä muistavan. Risteyksiä myös lähestytään niin kovaa, että oikeassa oleva joutuu arvailemaan, että tuleekohan se sieltä.
Toisten huomioimiseenkin toivottiin parannusta.
– Huomioidaan kaikki liikkujat tasavertaisesti. Maltti on valttia. Olet itsekin joskus vähän eksyksissä ruuhka-aikana, eräs kyselyyn kirjoittanut totesi.
Seuraava vastaaja muistuttaa, että vilkkua kuuluu käyttää.
– Se auttaa myös jalankulkijoita! Suurin osa polkupyöräilijöistä ei anna jalankulkijoille äänimerkkiä lähestyessään jalankulkijaa, varsinkin koirantaluttajaa, takaapäin.
Vastaajat harmittelevat, että yhteisillä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kulkureiteillä vallitsevat ”röyhkeimmän” oikeudet, koska – valitettavasti – liikennesäännöt eivät kehota tai velvoita ihmisiä kulkemaan oikeaa laitaa ja ohittamaan vasemmalta.
– Tämä vapaus valita mitä puolta kävelijä kulkee, aiheuttaa aivan turhia vaaratilanteita. Ymmärrän koiranulkoiluttajien tarpeen kenties kulkea tietyissä paikoin sitä vasenta puolta, mutta kaikille oikeanpuoleinen liikenne rauhoittaisi tilannetta huomattavasti.
Sama vastaaja kauhistelee alikulkutunneleita, jotka ovat aurinkoisella kelillä pyöräillessä hänen mukaansa pahimpia paikkoja.
– Siellä käsittääkseni pitäisi olla käytössä tuo nuolilla liikennemerkissäkin opastettu oikeanpuoleinen liikenne, ainakin niille pyörille!
Pahimmillaan tunneliin syöksyy hänen mukaansa pyörä samalla ajoreitillä kävelijän oikeaa laitaa – ja pyöräilijällä on vielä kovassa vauhdissa katse keskittyneenä kännykän ruutuun.
– Kännykät laukkuun kaikki liikenteessä olevat, toinen vastaaja vaatikin.
Öiseen ajeluun ja siitä johtuvaan meluun oli moni vastaaja kyllästynyt ja sitäkin kysyttiin, että mikä laki tai sääntö sellaisen sallii.
– Traktoreiksi rekisteröidyt, suuriääniset verovähennettävät koneet alle 18-vuotiaiden lapsien yöajeluissa ihmetyttävät. Kuminpolttovolvot, bemarit, mersut ja muut vanhat takavetoiset, optimaalisiksi savukoneiksi muokatut kiihdyttelijät ja ilmansaastuttajat ärsyttävät.
– Maaseudulle eivät kuulu vialliset pakoputket, ne kuuluvat rallikentille.
NOPEUDET
– Katuja käytetään kiihdytysratana, puhistiin yhdessä vastauksessa ja seuraava kommentoija arvioi, että tilannenopeudet pihasta tullessa ovat aivan liian suuria.
Lisäksi oli havaittu, että Vesikoskenkadulta kaahataan suoraan Prisman parkkipaikalle ja Lamminkadulla nopeudet ovat sen verran isoja, että suojatien eteen ei ehditä pysähtyä.
– Työmatkani pyöräilen Hulmilta Lamminkadun varteen ja melkein joka viikko on läheltä piti -tilanne pihalta tulevan auton kanssa.
Läheltä piti -tilanteita olivat kokeneet muutkin kuin työmatkapyöräilijä.
– Moni niistä jäisi kokematta, jos noudatettaisiin nopeusrajoituksia. Suurin sallittu nopeus on todellakin suurin sallittu. Kovempaa ei siis saa ajaa.
Vastaajan mukaan liian usein käy niin, että takaa tulee ylinopeutta auto, joka sitten jämähtää aivan omaan takapuskuriin kiinni ohituspaikkaa kärkkymään.
– Kun sopivaa paikkaa ei tule, kiilaa hurjastelija lopulta vastaantulevia autoja hipoen ohi tai ohittaa risteysalueella. Ja sitten äkkiä jarrut kiinni, kun havaitaan peltipoliisi pientareella!
Tällainen käytös saikin selvän tuomion: turhaa poukkoilua ja riskien ottoa, eikä matka-ajassa kuitenkaan voita muutamaa minuuttia enempää.
– Ahdistelu eli parin metrin päässä takana ajaminen on inhottavaa. Samoin ”kiireisten” vaaralliset ylinopeudet 30 km/h -kaduilla. Yli 10 km/h vauhti parkkialueilla pelottaa, eräs vastaaja listasi.
MUUTOSTA KAIVATAAN
– Harjoittele empatiaa! Se edessäsi perheilevä autoilija saattaa karjua takapenkille ohjeita tai olla vaan totaalisen uupunut ja siksi tekee jonkun töpin, vahingossa eikä tahallaan, eräs vastaaja evästi muita liikenteenkäyttäjiä.
Samassa vastauksessa oli myös hymiöllä varustettu kommentti siitä, että synnittömiä on Loimaa ainakin täynnä heittelijöiden määrästä päätellen.
Vastauksissa tuotiin esiin myös se, että lapset ovat arvaamattomia liikenteessä – samoin skuutti-, mauto- ja mönkkärikuskit, ja useampi muistutti myös liikennekasvatuksen tärkeydestä.
– Lapsille pitää kotona ja koulussa opettaa liikennemerkkejä ja varsinkin suojatiesäännöt! Liian moni jalkakäytävällä pyöräilyyn oikeutettu (alle 12-vuotias) ajaa suojatielle kuin olisi jalankulkijan oikeuksilla varustettu.
Eräs vastaaja toivoi lisää pyöräteitä ja toinen pohti, että kaikkia matkoja ei tarvitsisi tehdä autolla.
– Lompakko, kansanterveys ja kanssaliikkujat kiittää.
FAKTA
Tämäkin ärsyttää Loimaan liikenteessä
Ettei anneta tietä suojatietä käyttävälle jalankulkijalle
Ajetaan niinsanotuilla vanhoilla vihreillä
Risteyskäyttäytyminen
Liikaa tasa-arvoisia risteyksiä
Ei vilkaistakaan pyörätielle päin pihalta tullessa
Sekava ja epäselvä liikennejärjestelmä tasa-arvoisine risteyksineen
Toisten virheiden postaaminen someen
Skuuttien ja mopoilijoitten hurja meno
Pysäköinti Turuntien bussipysäkillä
Lähde: Loimaan Lehden kysely
SANOTTUA
Tämä ilahduttaa Loimaan liikenteessä
Isompi osa sentään ajaa sääntöjen mukaan ja välillä väistää vaikkei kuuluiskaan.
Ruuhkien olemattomuus!
Autoilijoiden huomaavaisuus pyöräilijää kohtaan, siitä heille kiitokset.
Fyysinen ympäristö eli tiet, risteykset, sillat ja kevyen liikenteen väylät ovat kehittyneet viimeisten viiden vuoden aikana.
Liikennevalot ja valtaväylien talvikunnossapito.
Kaikkeen tuohon koheltamiseen ja turhaan ajoralliin nähden yllättävän vähän täällä kolisee. Kiva, että sillä ”hullun tuurilla” pärjää pitkälle 🙂
Maalla kun ei liiemmin ole hoppua minnekään, niin kävelijät tykkäävät odotella suojatiellä omaa vuoroaan. Isompikin auto pysähtyy suojatien eteen, kun ennakoi ajoissa. Annetaan kävelijöille aikaa ylittää tie turvallisesti. Hymy riittää pitkälle.
Suurin osa autoilijoista pysähtyy suojatien ateen antaakseen jalankulkijalle tietä. Jos ette usko, niin käykääpä Akaan Toijalassa testaamassa.
Autoilijat antavat tietä pyöräilijälle risteyksissä.
Seniorikuskien rohkeus olla mukana liikenteessä ilahduttaa. He eivät kiirehdi suotta ja useilla heistä on suuri tarve päästä kauppaan, apteekkiin tai muille asioille. Liikennevalot toimii hyvin.
Kohtuullisen hyvin toimiva junaliikenne. Autoilu toimii seudulla hyvin, ehkä liiankin, kun kaikki autoa pidemmät matkan ajetaan autolla, vaikka olisi muitakin vaihtoehtoja.
Pikkukoululaiset morjestavat aina niin reippaasti, kun ylittävät suojatietä.
Lähde: Loimaan Lehden kysely. Lauseet ovat kyselyyn vastanneiden kommentteja.