LOIMAA Poikkitien tasoristeyksen tuntumassa metsää omistava Vesa Ketola kertoo saaneensa Maanmittauslaitokselta tiedotekirjeen ja valtakirjapyynnön aiemmin tänä vuonna. Asia koski radanvarren puiden karsimista. Hän pitää myönteisenä sitä, että radanvarsi pidetään siistinä ja näkyvyys hyvänä.
– Olen sitä mieltä, että hyvä, kun putsataan, hän toteaa.
Urakkaa hoitava Smp infra oy:n vastaava työnjohtaja Mikko Pääskynen sanoo työmaa-alueen ulottuvan Loimaalta Turkuun. Poikkitiellä työt alkoivat viime viikolla, mutta Mellilässä kone on ollut jo pidempään.
– Aloitimme jo kesällä raivaukset Maariasta Turusta ja olemme edenneet sieltä kohti Mellilää.
Töitä tehdään juna-aikataulujen välissä, ja hän uskoo, että Poikkitien työmaalta siirrytään eteenpäin ensi viikolla. Koko ratavarsi tulee hoidettua tämän vuoden puolella lukuun ottamatta sellaisia kohtia, joihin ei pääse kuin talviaikaan maan ollessa jäässä.
Puiden poistaminen perustuu ratalakiin, ja suojavyöhyke on reunimmaisesta raiteesta alkaen 30 metriä. Etelä-Suomen Väyläviraston kunnossapidon aluepäällikkö Eero Liehu sanoo, että rataosuuksilla on tehty puiden ja riskipuiden poistoa laajamittaisesti vajaa kymmenen vuotta. Myös Loimaan ja Turun välillä on kaadettu puita aiemmin. Hän toteaakin, että suurista peltoaukeista huolimatta seudulla riittää karsittavaa. Lisäksi tasoristeysten kohdalla puita poistetaan Liehun mukaan vuosittain ja paikasta riippuen jopa useamman kerran vuodessa.
– Ei tarvita kuin yksi kaatunut puu yksiraiteisella, sähköistetyllä rataosuudella, niin haitat voivat olla mittavat, hän huomauttaa.
Ennen raivaamista ollaan muun muassa yhteydessä maanomistajaan sekä teetetään luontoselvitys. Liehu sanoo, että jos alueelta löytyy esimerkiksi liito-oravia, hakkuut hoidetaan asian vaatimalla tavalla.
– Tietääkseni Loimaan seudulta ei ole kuitenkaan liito-oravia löytynyt.