Jo valmiiksi huonokuntoisille päällysteille syntyy nyt kuoppia kuin sieniä sateella

0
Vakkatietä on paikkailtu monista kohdista viime vuosina. Tämä osuus on Hirvikoskelta, läheltä Loimijoen ylittävää siltaa. Keväällä julkaistavan päällysteohjelman pohjalta selviää, saako tie varsinaista uutta päällystettä ensi kesänä vai jatketaanko paikkauslinjalla.

LOIMAAN SEUTU Alkuviikosta lauhtunut sää toi Loimaankin seudun päällysteteille jälleen uusia reikiä.

– Leuto ja sateinen talvi sekä nollan molemmin puolin sahaava lämpötila eivät ole ihanteellinen olosuhde päällysteille. Tieverkolla on runsaasti huonokuntoisiakin päällysteitä, ja kun tähän yhtälöön lisätään tien pinnalla seisovan veden jatkuva sulamis- ja jäätymissyklien vaihtelu, ne edesauttavat asfaltin reikiintymistä. Siinä mielessä talvi on ollut haastava tähän mennessä, Varsinais-Suomen Ely-keskuksen tienpidon asiantuntija Hanna Skants summaa.

Elyn maanteiden hoidon projektipäällikkö Esa Lahti kertoo, että palautetta maanteiden kunnosta tulee nyt koko ajan Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueelta.

Skantsin mukaan liikenneturvallisuutta vaarantavat vauriot paikataan viipymättä, kun niistä saatu tieto on tullut urakoitsijan tietoon.

Elyn päällysteinsinööri Tero Ahokas kertoo, että nykyään vastuu Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella päällystevaurioiden korjaamisesta on yhdellä urakoitsijalla, jolla on apunaan aliurakoitsijoita. Aiemmin kuoppien korjaaminen jakaantui useampiin hoitourakoihin.

– Urakoitsija on liikkeellä, ja useammalla ryhmällä korjataan, hän sanoi keskiviikkona aamusta.

Hän kertoo, että talviaikaan urakoitsija tekee omavalvontaa ja saa palautetta niin omalta väeltä kuin tiellä liikkujilta. Tiellä liikkuja voi ilmoittaa vauriopaikoista esimerkiksi Tienkäyttäjän linjalle tai Palauteväylään.

– Tämä on pahin keli, kun sää menee plussan puolelle. Reikiä syntyy kuin sieniä sateella liikenteen jauhaessa märkää päällystettä.

Yleensä vauriot syntyvät paikkoihin, joissa on jo ennestään vaurioita eli varsinainen ongelma on se, että päällyste on valmiiksi huonokuntoinen. Ne maantiet, joissa pinnat ovat uusia, pitävät paremmin vettä ja kestävät paremmin sään vaihteluita.

Paikkausten kestävyyttä puolestaan hankaloittaa märkä keli, ja Ahokkaan mukaan paikkauskin voi hajota uudestaan alta. Paikatun reiän viereen syntyy helposti uusia reikiä.

Lahti muistuttaakin, ettei paikattu päällyste vastaa varsinaista uutta päällystettä.

Varsinais-Suomen Ely-keskuksessa työstetään parhaillaan päällysteohjelmaa, josta selviää myöhemmin kevään mittaan, mitkä kohteet saavat uutta päällystettä ensi kesänä.

– Päällysteohjelmasta pystyn tällä hetkellä sanomaan vasta sen verran, että osasta kesän kohteista kasataan parhaillaan urakkakilpailua varten kohdeluetteloa. Osa kohteista valikoituu vasta keväällä, kun uusimpien kuntomittausten tulokset saadaan käyttöön, Skants kertoo.

Ahokas sanoo, että viime vuonna saatiin päällystettyä ennätysmäärä teitä eikä tuleva kesäkään näytä huonolta rahoituksen puolesta. Hän kuitenkin muistuttaa, ettei muutaman vuoden isompi rahoitus vielä riitä muuttamaan tiestön tilannetta hyväksi, vaan riittävän rahoituksen pitäisi olla pysyvää.

 

Fakta

Kahdenlaisia kuoppia

Päällystevauriot jaotellaan kahteen luokkaan: liikenneturvallisuutta vaarantaviin ja ajomukavuutta haittaaviin.

Liikenneturvallisuutta vaarantavat kuopat ovat halkaisijaltaan yli 20 senttimetriä ja syvyydeltään viisi senttiä. Tätä pienemmät kuopat luokitellaan ajomukavuutta haittaaviksi.

Vaurioiden määrittely vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti ne pyritään korjaamaan. Liikenneturvallisuutta vaarantavien vaurioiden paikkaaminen on tehtävä välittömästi. Ajomukavuutta haittaavat vauriot on paikattava vilkkaalla tiestöllä kahden viikon ja alemmalla tiestöllä neljän viikon toimenpideajassa.

Lähde: Varsinais-Suomen Ely-keskus.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän