Riista-aidan portin edessä olevat liian lyhyet odotustilat aiheuttavat vaaratilanteita – rahanpuute rajoittaa rakentamista

0
Kuljetusalan yrittäjät Jari Lehtinen ja Marko Survo pitävät vaarallisena sitä, että ison ajoneuvon joutuu parkkeeraamaan vilkkaan Ysitien varteen saadakseen riista-aidan portin auki. SARI HOLAPPA

LOIMAA Riista-aitojen porttien edessä olevat odotustilat on määritelty Väyläviraston vuonna 2022 uusituissa ohjeissa. Niissä suositellaan maa- ja metsätalousliittymien porttien rakentamista siten, että portin ja tien väliin jäävä välimatka on ajoneuvon pituus lisättynä viidellä metrillä päätien pientareen reunasta. Käytännössä metsäautoteillä tai yksityisteillä, joilla on raakapuukuljetuksia, odotustilan pituus tulisi olla 35 metriä. Aiemmissa vuonna 2010 laadituissa ohjeissa suositus oli viisi metriä lyhyempi.

Mellilästä Humppilan rajalle neljässä erässä rakennetussa riista-aidassa porttien edessä olevat odotustilat ovat kuljetusalan yrittäjä Marko Survon mukaan lähes aina liian lyhyitä. Monesti niistä puuttuu myös kunnon levennykset, jotta ajoneuvon saisi taitettua turvallisesti portin eteen. Hän sanoo, että ainoa oikein rakennettu odotustila löytyy Karhulasta läheltä Alpo Jaakolan patsaspuistoa.

Kohdissa, joissa odotustila on liian lyhyt ja levennykset puuttuvat, kuljettaja joutuu jättämään ajoneuvoyhdistelmänsä tien toiselle puolelle, hyppäämään hankeen, juoksemaan tien yli avaamaan porttia ja sitten vielä takaisin. Tilanteesta aiheutuu monenlaisia ongelmia ja jopa vaaratilanteita liikenteessä. Kuljettajalle odotustilan ja kunnollisten levennysten puute on vakava työturvallisuusriski.

– Vaikka olisi mitkä vilkut päällä, monelle autoilijalle tulee yllätyksenä, kun tiellä on iso auto parkissa. Sitten kun on vielä talviliukkaat, tilanne voi olla todella vaarallinen, Survo tietää kokemuksesta.

– Kalustoa saa aina uusittua, mutta miehiä ei, kuljetusalalla yrittäjänä pitkään toiminut Jari Lehtinen vielä lisää.

Survo ja Lehtinen sanovat, että monesti näkee myös porttien olevan auki, mikä taas antaa peuroille vapaan pääsyn liikenteen sekaan. Survo pohtiikin syitä, miksi odotustiloista ei tehdä tarpeeksi pitkiä.

– Eivätkö suunnittelijat tiedä vai onko kyse rahasta?

Lehtinen taas vinkkaa, että suunnittelijoiden kannattaisi joskus hypätä itse metsäauton kyytiin, niin he näkisivät konkreettisesti, miltä tuntuu hyppiä vilkasliikenteisen tien yli.

Kuljetusalan yrittäjät Jari Lehtinen ja Marko Survo ihmettelevät porttien edessä olevia liian lyhyitä odotustiloja. Tilan pitäisi olla yli 30 metriä pitkä, jotta siihen saisi ajettua täysperävaunurekan ja avattua portin.

Varsinais-Suomen Ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang sanoo, että itse riista-aidan rakentaminen on melko edullista, mutta kustannuksia tulee juuri esimerkiksi porttien edessä olevien odotustilojen rakentamisesta.

– Kun joudutaan leventämään tietä ja rakentamaan raskaan kaluston kestävää odotustilaa portin ja tien väliin, se on kallista. Lisäksi maata pitää lunastaa odotustilan osuuden verran enemmän.

Hän arveleekin, että rajallisen budjetin vuoksi on jouduttu käyttämään harkintaa, kuinka pitkiä odotustiloja tehdään.

– Jos pellolle on tarve mennä muutaman kerran vuodessa ja metsään vieläkin harvemmin, sitä voidaan pitää aika pienenä riskinä turvallisuudelle.

Hän ei ole myöskään koskaan kuullut, että odotustilan lyhyyden vuoksi olisi sattunut onnettomuuksia. Asia ei ole myöskään hänen mukaansa noussut esiin tästä näkökulmasta esimerkiksi maantietoimituksissa, joissa asianosaiset saavat esittää mielipiteensä tiesuunnitelmasta, joka tehdään riista-aitoja rakentaessa.

Vaikka Väyläviraston ohjeista ei voi Klangin mukaan poiketa kuin silloin, jos perusteet ovat merkittävät, hän arvelee, että vanhoja odotustiloja tuskin tullaan korjaamaan rahan puutteen vuoksi ennen aidan uusimista.

Toisaalta portteja ei tarvitse välttämättä tulevaisuudessa rakentaa enää siinä määrin, sillä uusissa ohjeissa niille on vaihtoehto. Ne voi korvata riistaritilöillä, joita Loimaankin riista-aidan osuudelle on jo pari rakennettu. Riistaritilöiden isä Jaakko Klang uskoo niiden lisääntyvän jatkossa, kun uusia aitoja rakennetaan.

– Se tulee paljon halvemmaksi, kun vältytään maan lunastamiselta ja odotustilan eli käytännössä tien rakentamiselta. Riistaritilä maksaa noin 15 000 euroa.

Joskus kuitenkin valmistakin parannellaan jälkeenpäin. Varsinais-Suomen Ely-keskuksen projektipäällikkö Kauko Marttila sanoo, että Metsämaalla vuonna 2023 valmistunut Koskenrannantieltä kohti Humppilaa menevälle osuudelle aiotaan pidentää kahden vastakkaisen maatalousliittymän odotustilaa molemmin puolin tietä.

– Toteutusvaiheessa ajateltiin, että siitä on kulku vain pellolle, eikä huomioitu metsää. Siksi se jäi epähuomiossa pois, kun hanketta kilpailutettiin.

Hän sanoo ongelman nousseen esiin muun asian yhteydessä.

– Laitan asian liikkeelle kevään aikana ja sen pitäisi valmistua kesän kuluessa riippuen hiukan materiaalien saatavuudesta.

Ongelmista on Marttilan mukaan muutenkin hyvä laittaa viestiä.

– Myös vanhemmista osuuksista voi tehdä esityksen, niin katsomme ne tapauskohtaisesti.

Fakta

Odotustilan ohjepituudet

Metsäautoteiden liittymissä portin ja tien väliin tarvitaan välimatka, joka on mitoitusajoneuvon pituus + 5 metriä päätien pientareen reunasta. Näin ajoneuvo mahtuu portin eteen ja portti on mahdollista avata päätien suuntaan.

Metsäautoteillä tai yksityisteillä, joilla on myös raakapuukuljetuksia, yhdistelmäajoneuvon pituus on 25 metriä (tai 35 m).

Maatilalle johtavilla teillä mitoitusajoneuvon pituus on 25 metriä (tai 35 m).

Yksittäisille kesämökeille johtavilla yksityisteillä kuorma-auton pituus on kymmenen metriä tai henkilöauton ja perävaunun yhdistelmä kahdeksan metriä.

Metsään tai pellolle johtavissa liittymissä traktorin ja perävaunun yhdistelmä on 15 metriä.

Suluissa olevia arvoja käytetään, kun yksityistie on vilkasliikenteinen tai maatila on suuri tai muuten saadaan tieto pitkien ajoneuvoyhdistelmien käytöstä.

Lähde: Väylävirasto

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän